Nyheder

Hjem/Nyheder/

Sportsfyssen har fået nyt chockbølgeapparat – PiezoWave2 fra tyske Wolf

Sportsfyssen har siden 2006 kunne tilbyde behandling med ESWT chockbølge, også kaldet fokuseret chockbølge. Vi har i 13 år brugt en tysk Wolf Piezo chockbølge, der kan gå 4 cm i dybden og haft rigtig gode resultater. Den har været rigtig god til at behandle kroniske skader i sene og knoglevæv, skader som golf og tennisalbuer, skulder- og knæskader som springer- og løberknæ, skinnebensbetændelse samt achillessene- og svangsenebetændelse.

D. 8/8 2019 får vi nu den nye udgave, “PiezoWave2” som er den nyeste og kraftigste ESWT chockbølge fra Wolf. Den går 6 cm i dybden og dækker et større område. Vi glæder os til at kunne bruge det bedste og mest effektive chockbølgeapparat på markedet, til gavn for vores patienter med gener fra kroniske skader.
Sportsfyssen har fået nyt chockbølgeapparat – PiezoWave2 fra tyske Wolf2019-07-17T07:31:22+01:00

Sportsfyssens ambassadør Anna Emilie Møller har sikret sig OL deltagelse

Sportsfyssens ambassadør Anna Emilie Møller har sikret sig OL deltagelse ved at sætte to rekorder i 3000 m forhindringsløb ved Diamond League stævnet i Oslo.

Vi er super stolte af Anna Emilie og ønsker hende stort tillykke.

Læs mere om den fantastiske bedrift her:

http://sport.tv2.dk/atletik/2019-06-14-anna-emilie-moller-sikrer-ol-deltagelse-med-rekordtid

Sportsfyssens ambassadør Anna Emilie Møller har sikret sig OL deltagelse2019-06-18T09:33:41+01:00

Prisregulering

Varsel Pr. 1/6 laver vi en prisregulering af vores ydelser, så priserne for behandling bliver:

Førstegangs undersøgelse/behandling: kr. 650.-
En times behandling: kr. 600
45 min Behandling: kr. 550.-
30 min Behandling: kr. 400,-
Chok bølge tillæg: kr. 150.-

Sportsmassagerne udføres af fysioterapeuter og koster det samme som alm fys behandlinger.

Prisregulering2019-05-12T14:55:29+01:00

Sportsfyssen leder efter en ny osteopat

Vores dygtige Osteopat Renè forlader os desværre, René har fået muligheden for at samle sine arbejdsdage èt sted og dropper derfor sin faste mandag hos Sportsfyssen.

René forlader os pr. 1/6 2019 og vi leder derfor efter en ny Osteopat til klinikken.

Sportsfyssen leder efter en ny osteopat2019-05-12T14:53:46+01:00

Osteopati med fysioterapeut René Blichfeldt Andersen

osteopati

Fysioterapeut René blev i September 2016 færdig med den 5 årige uddannelse til osteopat.
Han tilbyder nu også denne behandling på klinikken.

Hvad er osteopati?
Osteopati er en behandlingsform der benytter manuelle tekniker til at stille en diagnose og behandle, med det mål at skabe en optimal funktion og sundhedstilstand i kroppen. Osteopati er en international anerkendt manuel behandlingsform som bygger på traditionel viden indenfor anatomi, fysiologi, neurologi, biomekanik og sygdomslære.

Osteopati betragter kroppen som en helhed, hvilket betyder at osteopaten prøver at skabe balance via muskel- og skelet systemet, organ- og fordøjelses systemet samt kraine- og nerve systemet. Alle dele af kroppen arbejder sammen og er afhængige af hinanden. Dette betyder at årsagen til problemet tit ligger et andet sted end der hvor symptomerne opleves. I praksis betyder dette, at hvis en del af kroppen er begrænset i sin funktion, reagere den et andet sted. Derfor er det vigtigt at undersøge og behandle hele kroppen.

Osteopati med fysioterapeut René Blichfeldt Andersen2017-06-16T13:19:59+01:00

Nye events hos Sportsfyssen

Vi har tre nye workshops på programmet hos Sportsfyssen for tiden.

LØB PÅ FLADE FØDDER

En introduktion til løb og træning på flade (bare) fødder. Vi gennemgår de mest basale øvelser for bevægelighed, styrke og teknik der skal til for at kunne bevæge sig bedst på flade fødder. Workshoppen er for dig der gerne vil se hvad fladfodsløb er for noget, eller for dig der døjer med problemer i fødder, underben eller knæ, som f.eks. skinnebensbetændelse og løberknæ.

Træningen foregår inden døre i Sportsfyssens gymnastiksal, torsdage fra kl. 18.00 – 19.30 på følgende datoer: 7. April, 5. Maj og 2. Juni. Underviseren er fysioterapeut René Blichfeldt Andersen.

 

TRÆN MED KOSTESKAFT

Denne event tager udgangspunkt i kernemuskulaturen. Vi træner med et kosteskaft gennem det meste af timen. Der vil være elementer af styrke-, konditions- og koordineringstræning.

Hvis vejret tillader det foregår træningen udendørs. Vi mødes i Sportsfyssens lokaler hvor tøj og diverse ejendele kan opbevares. Husk at medbringe skiftetøj.

Søndage kl. 11.00 – 12.00 på følgende datoer: 3. April, 17. April, 22. Maj og 5. juni. Underviser er fysioterapeut Kaya Sasaki.

 

løbeteknik

LØBETEKNIKTRÆNING

En kort intro til de store løbeskoler, pose-running og chi-running, samt basale løbetekniske øvelser kendt fra atletiktræning og afprøvning af både ”gakkede” og knap så skøre løbearter. Vi mødes i klinikken kl. 17.30 og bruger halvanden time udendørs i nærområdet hvor løbefyssen vil kigge på din løbestil og teste det hele af. Der løbes max 5 km i roligt tempo og alle kan være med.

Husk skiftetøj. Du kan opbevare dine ting i klinikken. Træningen foregår mandage kl. 17.30 – 19.00 på følgende datoer: 11. April, 13. Juni og 5. September. Underviser på holdet er fysioterapeut Mathias Erichsen der har mange års løbeerfaring samt DM-bronze på maraton distancen.

Generelt for alle hold:

Mød gerne omklædt og husk skiftetøj.

Vi starter præcis på de angivne tidspunkter.

Pris. Kr. 150,- pr gang.

Tilmelding: mail@sportsfyssen.dk eller på telefon 21708633.

Nye events hos Sportsfyssen2017-06-16T13:19:59+01:00

Aldersrelateret træning for børn og unge – Onsdage fra 15.30 – 16.30

aldersrelateret træning

Holdet er for dig, der enten er skadet og ikke kan træne din normale idræt på vanligt niveau, eller dig som gerne vil blive stærkere i nogle af dine svagere sider. Du kan træne med for at komme dig over en skade. Eller du kan træne med for at blive stærkere i din kropskerne og dermed blive bedre til den idrætsgren du normalt dyrker.

Træningen er varieret, sjov og udfordrende og tager hensyn til, at du endnu ikke er fuldt udviklet. Du vil opleve en god blanding af puls, styrke og funktionelle øvelser, som alt sammen har til hensigt at give dig en stærkere kerne og et bedre bevægemønster. Mathias som står for holdet har behandlet og trænet børn og unge igennem en årrække. Han har stor viden og erfaring omkring grundmotorisk træning samt tilrettelæggelse og dosering af træning i forhold til stadiet for din fysiske udviking.

Han har selv været løber, siden han var 7 år gammel og kender på egen krop de udfordringer, der kan være som ung atlet.

Holdet kører onsdage fra 15.30 – 16.30 og koster 150 kr pr gang.

Aldersrelateret træning for børn og unge – Onsdage fra 15.30 – 16.302017-06-16T13:19:59+01:00

Løbetekniktræning – Lørdag d. 15. August 2015 fra 10.00 – 11.30

loebetekniktraening

Sportsfyssen vil gerne byde på lidt inspiration til løbetræningen. Undervisningen vil bestå i en kort indføring i de mest udbredte “løbeskoler”, Pose-running og Chi-running. Derudover vil vi lege lidt med skridtlængde, kadence, “gakkede” løbearter samt løbetekniske øvelser fra atletikkens verden. Vi skal også kigge lidt på hinanden og se hvor der kan optimeres på hver enkelts løbestil. Alle skulle gerne få en eller to highlights med hjem og bygge videre på, for enten at blive en bedre eller lidt mindre skadet løber.

Alle, uanset niveau, kan deltage. Der bliver løbet max. 5 km med masser af pauser indlagt.

Sportsfyss Mathias vil stå for træningen. Han har mange års løbeerfaring i bagagen, både fra altetikmiljøet og som glad motionist. Han er forsat særdels aktiv og blev nr. 8 i Copenhagen Marathon i tiden 2.32.13.

Vi mødes på klinikken Østerbrogade 19.1. th, så vi er klar til at varme op kl. 10.00 sharp. Du kan opbevare dine ting i klinikken, men desværre er der ikke mulighed for bad så husk at tage tørt tøj med. Der er begrænsede antal pladser, der tildeles efter først til mølle, så reserver din plads på mail@sportsfyssen.dk. Det koster kr. 150,- som betales på dagen. Der vil være frugt og vand efter træningen.

Vi glæder os til en udbytterig dag.

Løbetekniktræning – Lørdag d. 15. August 2015 fra 10.00 – 11.302017-06-16T13:19:59+01:00

Yoga for løbere med Mabel Kernn

yoga mabel kernn

Sportsfyssen tilbyder nu yoga med den dygtige instruktør Mabel Kernn. Holdet kører mandage 18.25 – 19.30. Yogaformen er Hatha, hvor der indgår styrke, fleksibilitet, smidighed. Du vil få øvelser der bringer kroppen i en bedre balance samt forbedrer din holding og bevægelighed. Øvelserne udføres korrekt og anatomisk forsvarligt og der er plads til individuelle behov. Prisen per gang er 150 kr. 

Tilmeld dig her: mail@sportsfyssen.dk.

Yoga for løbere med Mabel Kernn2017-06-16T13:19:59+01:00

Løbetekniktræning, søndag d. 14 juni kl.10.00-11.30

Sportsfyssen vil gerne byde på lidt inspiration til din løbetræning og inviterer hermed til Løbetekniktræning igen d.14 juni.

Undervisningen vil bestå i en kort indføring i de mest udbredte “løbeskoler”  Pose-running og Chi-running. Derudover vil vi lege lidt med skridtlængde, kadence, “gakkede” løbearter samt løbetekniske øvelser fra atletikkens verden. Vi skal også kigge lidt på hinanden og se hvor der kan optimeres på hver enkelts løbestil. Alle skulle gerne få en eller to highlights med hjem og bygge videre på for enten at blive en bedre eller lidt mindre skadet løber.

 Alle uanset niveau, kan deltage. Der bliver løbet max 5 km med masser af pauser indlagt. 

Sportsfys Mathias vil stå for træningen. Han har mange års løbeerfaring i bagagen, både fra atletikmiljøet og som glad motionist. Han er fortsat særdeles aktiv og er netop blevet nr. 8 i Copenhagen Marathon i tiden 2:32:13.

Vi mødes i klinikken Østerbrogade 19, 1. th så vi er klar til at varme op kl. 10.00 sharp. Du kan opbevare dine ting i klinikken, men der er ikke mulighed for bad så husk at tage tørt tøj med. Der er begrænsede antal pladser, der tildeles efter først til mølle, så reserver din plads hurtigst muligt på mail@sportsfyssen.dk. Det koster kr. 150,- som betales på dagen.

Vi glæder os til en udbytterig dag.

IMG_1257

 

Løbetekniktræning, søndag d. 14 juni kl.10.00-11.302017-06-16T13:19:59+01:00

Løbetekniktræning

løbetekniktræning

Søndag d. 10. maj kl. 10 – ca. 11.30.

Deltag og bliv klogere på løbeopvarmning, skridtlængder og frekvens, natural running, pose running og chi running. Alle uanset niveau, kan deltage og få noget med hjem. Der bliver løbet max 5 km med masser af pauser indlagt. Vi mødes i klinikken Østerbrogade 19, 1. th så vi er klar til at varme op kl. 10.00 Sharp. Du kan opbevare dine ting i klinikken, men desværre er der ikke mulighed for bad så husk at tage tørt tøj med. Der er begrænsede antal pladser, der tildeles efter først til mølle, så reserver din plads på mail@sportsfyssen.dk. Det koster kr. 150,- som betales på dagen. Vi glæder os til en udbytterig dag.

Løbetekniktræning2017-06-16T13:19:59+01:00

Vintagetræning – Fredage kl. 11.00 – 12.00

Vintage træning hos sportsfyssen

Holdet er for dig der er skadesfri, men gerne vil træne sammen med andre på et lille hold. Her bliver der lagt vægt på styrke, bevægelighed og balance. “Træn balancen, snyd ambulancen”. Fysioterapeut Kaya sørger for træningen og er garanti for humor og effektivitet i træningen. Der er max 6 pladser.

Vintagetræning – Fredage kl. 11.00 – 12.002017-06-16T13:19:59+01:00

Barselstræning – Onsdage kl. 11.00 – 12.00

barselstræning hos sportsfyssen

Er du på barsel og trænger du til at det nu er DIN krop der skal i fokus, så er dette hold lige noget for dig. Fokusområder vil være styrkelse af bækkenbund, øgning af stabilitet, opstramning af muskelkorsettet samt mobilisering af den amme- og løftebelastede del af ryggen. Træningen kører over 6 gange og der er plads til 6 barslende med børn. Vi har en elevator.

Barselstræning – Onsdage kl. 11.00 – 12.002017-06-16T13:19:59+01:00

Konsultation i Sportspsykologi

Sportsfyssen har indgået et samarbejde med Jannie Berthelsen, som tilbyder konsultationer i sportspsykologi.
Jannie er sportspsykologisk konsulent, og er til juni færdiguddannet sports- og idrætspsykologisk konsulent fra Lund universitet. Jannie har allerede nu erfaring med at hjælpe atleter, trænere og hold med deres præstation og velbefindende i sporten. Jannie har også en bachelor i idræt fra Københavns Universitet, hvor hun har læst humanfysiologi.
Jannie interesserer sig for alle aspekter af sports- og idrætspsykologien, men brænder især for at arbejde med unge atleter i overgangen fra talent til elite. Samt med skadespsykologi i forhold til hvordan man mentalt kommer tilbage til sport og træning efter en skade.
Er du interesseret i et forløb med Jannie, eller vil du vide mere, så kontakt enten os eller Jannie direkte på 42208881 eller på mail jannieberthelsen@hotmail.com

Jannie_billede

 

Konsultation i Sportspsykologi2017-06-16T13:19:59+01:00

5 trin til hurtigere restitution

Strækøvelser22

 

1. Afjog: Første vigtige element af restitutionen starter allerede under selve træningspasset. Når den primære del af træningen er overstået – fx din tempotur eller intervaltræning – slutter du af med minimum 10 minutters afjog. “Afjog” er løb med meget lav intensitet – også kaldet “samtale-tempo”. – Hvorfor ikke bare stoppe helt og hvile med det samme? Fordi mælkesyre og andre affaldsstoffer i musklerne fjernes bedst under afjog med en puls på ca. 120-135 slag i minuttet.

2. Udstrækning: Efter afjog er det en god idé at strække ud. Flere studier viser, at udstrækning har en positiv effekt på ømme muskler. Vores erfaring her på klinikken er, at man ved at strække ud, bliver mindre øm og mere smidig. Da stive muskler er mere udsatte for eksempelvis fiberskader, er det godt at strække ud. Lige nu er intensiv yoga (bikram) blevet meget populært i blandt mange løbere.

3. Drik vand: Spar på energidrikkene og indtag i stedet rigeligt med vand. Det er vand kroppen har brug for efter træning til at få genoprettet væskebalancen. Vandet er desuden med til at få renset kroppen for affaldsstoffer. Hvis det har været et meget krævende træningspas kan det være en fordel at indtage energidrik som supplement til vand.

4. Spis proteiner og kulhydrater: Planlæg så vidt mulig, et måltid indenfor de første 30 min. efter endt træning. Når kroppen har trænet, er den nemlig ekstra modtagelig for at fylde energidepoterne op igen. Du opnår altså en betydelig bedre optagelse af den kost, du indtager, hvis det foregår inden for senest 1 time efter, at træningen er afsluttet. Kosten bør være rig på proteiner til genopbygning af hhv. muskler og energidepoter.

5. Hvile: Sørg for at få hvilet kroppen, så den er klar til næste træningspas. Herunder er god søvn en vigtig bestanddel.

Bedre søvn: Kroppen bruger rigtig meget energi på at fordøje den mad du indtager. Hvis du undlader at spise for tæt på sengetid, falder du derfor i en dybere (bedre) søvn, da kroppen ikke “forstyrres” af, at fordøjelses-systemet arbejder på højtryk.

 

Bonustip: Hvis dine muskler er særlig hårdt ramt efter træning, kan behandling med skiftevis koldt og varmt vand anbefales. Hvis du fx har ømme lægmuskler, så hold bruseren over og giv dem hhv. 30 sekunder med koldt vand og 30 sekunder varmt vand. Det vil få musklen til på skift at trække sig sammen og udvide sig, hvilket løsner og afhjælper de indre spændinger. Denne behandling er også udmærket efter et maratonløb, hvor man som regel har meget stive muskler.

5 trin til hurtigere restitution2017-06-16T13:19:59+01:00

Tema aften om forberedelserne til IRONMAN d. 18 august 2014 kl. 18.30

Ironman_foredrag

Har du styr på kosten de sidste dage op til dit stævne?

Ved du hvordan man bedst forbereder sig til konkurrencer?

Ved du hvad glykogensuperkompensering er?

Sportsfyssen holder i samarbejde med SB Fysiologerne og Marathon Sport et foredrag og temaaften forud for KMD Ironman Copenhagen.

SB Fysiologerne ved Mads og Kristoffer har specialiseret sig indenfor hhv. muskelfysiologi med fokus på glykogensuperkompensering og kredsløbsfysiologi med fokus på udholdenhedspræstationer.

Netop disse emner vil blive behandlet på denne temaaften som vil foregå hos Marathon Sport i butikken på Østerbrogade mandag den 18/8 fra kl.18.30-21.

Der vil være rig lejlighed til at lytte, spørge og få gode råd med på vejen. Denne event er ikke kun relevant for deltagere på KMD Ironman Copenhagen, men for alle udøvere af udholdenhedstræning med træningspas på mere end 3 timer.

Det koster 100 kr. at være med og du kan tilmelde dig på mail@sportsfyssen.dk eller i Marathon Sport butikken på hjørnet af Østerbrogade og Søerne.

 

Tema aften om forberedelserne til IRONMAN d. 18 august 2014 kl. 18.302017-06-16T13:19:59+01:00

Løbeskole 19 juli 2014 kl. 10.00

Løbeskole

Så er det nu hvis du skal sikre dig en plads på næste løbeskole med Sportsfyssen som foregår d. 19 juli fra 10.00-11.30.

Her vil du bl.a. lære ordentlig løbeopvarmning, løb med forskellig skridtlængde og frekvens, og du vil også prøve kræfter med noget af al det “nye” som Natural running, Pose running og Chi running.

Løbetræningen vil ikke være et normalt træningspas, så ALLE uanset niveau kan deltage og få noget med hjem. Der bliver løbet max. 5 km. med masser af pauser indlagt.

Anders Madsen vil stå for løbeskolen, og vi mødes i klinikken på Østerbrogade 19, 1th. så vi kan starte kl. 10.00 sharp.

Efter ca. 10 min. opvarmning tager vi hul på selve løbetekniktræningen, som vil foregå ved Søerne og i Fælledparken, hvor du prøver teknikkerne af og får individuel feedback.

Du kan opbevare nøgler og værdigenstande i klinikken, men der er desværre ikke mulighed for at tage bad, så det er en god idé at tage en tør trøje med, du kan trække i efterfølgende.

Der er begrænsede pladser og pladser tildeles efter først til mølle, så skynd dig at reservere din plads på mail@sportsfyssen.dk – det koster 150 kr. at være med, som betales i klinikken på dagen.

 

Vi glæder os til at se dig,

 

Med venlig hilsen

Sportsfyssen

Løbeskole 19 juli 2014 kl. 10.002017-06-16T13:19:59+01:00

Sportsfyssen er på Facebook

Facebook_like_thumbSportsfyssen har en rigtig aktiv Facebook side med masser af spændende indhold, nyheder fra klinikken og inspiration til din træning. Så klik dig ind og giv og et “like” på facebook.com/sportsfyssen og få endnu en god grund til holde dig i god og skadefri form.

Sportsfyssen er på Facebook2017-06-16T13:19:59+01:00